Poesikväll

Kvällen har spenderats med poesikväll på Kulturkiosken i regi av Gävle poesiförening Stig. Tyvärr till min besvikelse. Alldeles för mycket drömska romantiska dikter för min smak. Jag gillar inte nödvändigtvis modern lyrik men just nu är det nog lyrik i form av estradpoesi och liknande som tilltalar mig mest. Skulle gärna läsa mer äldre lyrik också, måste finnas jättemycket bra, men det har liksom inte blivit av. Jag har inte heller varit så intresserad av poesi förrän nyligen.

För några veckor sen var jag på Gävle poesifest på Stadsbiblioteket  och såg Emil Jensen och det var verkligen det bästa jag sätt på länge! Han blandar humor med allvar och poesi med show och musik på ett helt underbart sätt! Får ni tillfälle att lyssna på honom så gör det för det blir inte i närheten samma sak att läsa själv.

" Präst - glöm plötsligt bort
att par med liknande organ
inte får vigas.
Löneutbetalare - kom aldrig mer ihåg
att par med olika organ men lika jobb
får olika i lön
Pilot - minns inte hur du fäller bomberna,
kom helst inte ihåg ens hur du lyfter.
Allt som krävs av er:
ett uns senil kurage,
att våga glömma."

-Emil Jensen, Senil Olydnad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback