Brun hårig sköterska

Jag skulle nog kunna kalla mig själv lite utav en språkpolis. Jag har absolut ingenting emot att man stavar ord på nya sätt eller tar in t.ex. engelska låneord. Ord som tacky, creepy och gitta är av mig flitigt använda. För det mesta använder jag mig av låneord när jag inte hittar något som är tillräckligt passande på svenska. Pappa (som förövrigt blir tokig på just den egenskapen hos mig) tyckte t.ex. att jag skulle byta ut tacky mot smaklös. Visst innebär det att vara smaklös om man är tacky men det innebär så mycket mer. Tacky är för mig "white trailer trash" -smaklöst. Kan någon nämna ett bra ord för det på svenska?

Jag skulle själv aldrig kunna stava "mig" som "mej" eller "juice" som "jos" men det är inte heller sånt som stör mig särskilt mycket. Med förändringar i samhället krävs förändringar i språket. Något som däremot stör mig är
särskrivningar och onödiga felstavningar. När till och med en svensklärare stavar "härmed" som "här med" och allmänt skriver som en kratta så kan jag inte låta bli att bli irriterad. Just det exemplet kanske inte var någon katastrof men det finns som bekant värre exempel. På en löpsedel från 1960-talet kan man läsa att alla Norrköpings kvinnor dödats i en bilkrock:

"Norrköpings kvinnor dödade i krock"

Vi får hoppas att Norrköpings kvinnoantal har ökat till det normala sedan dess.


Nu när jag har skrivit den här texten har jag säkert en hel rad grammatiska och språkliga fel, slå mig om så är fallet.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Hehe. Det är Hartmans lag; Alla texter som handlar om korrekt grammatik, stavning eller interpunktion innehåller minst ett fel.

Det ska vara punkt och stor bokstav efter "white trailer trash" -smaklöst. =)

(Men jag fick leta länge!)

2005-12-12 @ 20:29:12
Postat av: Linda

Haha, ska genast ändra! Tack!

Postat av: Fi

Det är lätt att störa sig på särskrivningar. På min gata finns en kiosk som säljer "lös vikt godis"

I övrigt har min far en väldigt rolig stavning av yoghurt, sist jag var hemma och skulle handla stod det jogört på inköpslistan.

2005-12-29 @ 21:23:09
URL: http://fi.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback